Home >> Ontwikkelingsgericht onderwijs >> Moerkapelle
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

RK BASISSCHOOL DE TRIANGEL

Coniferensingel 20
2803 JH, GOUDA
Telefoon: 0182-530225
meer info >>
7.6Km

'T VOGELNEST

Leeuwerik 3
2411 KR, BODEGRAVEN
Telefoon: 0172-614330
meer info >>
11.7Km

CHR. BASISSCHOOL DE REGENBOOG

Koningin Julianalaan 1
2631 BK, NOOTDORP
Telefoon: 015-3109519
meer info >>
13.0Km

HET OPEN VENSTER

Tarwekamp 3
2592 XG, DEN HAAG
Telefoon: 070-3350959
meer info >>
16.3Km

MGR. BEKKERSSCHOOL

Frederik van Eedenlaan 12
2624 VH, DELFT
Telefoon: 015-2561318
meer info >>
16.5Km

CONSTANTIJNSCHOOL

Botter 2
3448 KA, WOERDEN
Telefoon: 0348-422567
meer info >>
18.9Km


Ontwikkelingsgericht onderwijs informatie

Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie.
De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is daarbij Vygotski's zone van naaste ontwikkeling, het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

Thema's

Ontwikkelingsgericht onderwijs werkt met thema's. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Het is daarom noodzakelijk dat je verschillende kanten op kan met een thema. Natuurlijk is het van groot belang dat de kinderen het thema interessant vinden. Vaak komt er in de klas een onderwerp naar voren, waar de kinderen meer over willen weten. Dat werkt de leerkracht dan uit tot een thema. Bij het thematiseren verbindt de leerkracht zijn bedoelingen met de betekenissen van kinderen. Kleuterleerkrachten bedenken ook nieuwe activiteiten voor de hoeken in de klas, zodat het hoekenspel nieuwe impulsen krijgt. Thematiseren vraagt om voorbereiding, oefening, observatie, reflectie, in elke fase van het thema.